Agressief gedrag vertonen bij het wandelen

tips en hulp over rottweilers opvoeding en gedrag

Agressief gedrag vertonen bij het wandelen

Berichtdoor Trayko op 01 maart 2010, 13:52

Ik heb mijn hond, Trayko nu bijna 2maanden. Het is echt wel een schat van een hond. Ik ben er nu ook 2 keer met naar de hondenschool geweest en helaas mag ik daar nu niet meer naar toe. Ze raden mij aan om naar een gedragstherapeut te gaan. Ik weet wel dat als ik met hem ga wandelen de laatste 2 weken dat hij echt gromt ( kwaad zijn precies ) als hij andere honden ziet en als mensen hem precies niet aanstaan dan doet hij dit ook. Het is nu wel zo als ik een andere hond zie en ik trek hem dan aan de les, dan wil hij ook wel happen naar mij. Ik ben blij dat hij nog niet heeft doorgebeten, maar ik wil dit probleem wel oplossen. Want op de hondenschool zeiden ze als een hond gewoon nog maar hapt dan is dit geen goed teken en dan kan je hem beter laten inslapen. Ik ben echt wel eendierenvriend en dit kan ik wel niet!! Want als ik met mijn hond hierbinnen ben of er komt iemand binnen dan doet hij echt wel niets naar iemand, dus wrm doet hij dan zo wel als we buiten gaan. Want het is wel dat als hij in contact is geweest met die hond dat hij dan wel niets meer doet, maar het is toch raar dat hij eerst zo gromt en als ik hem dan wegtrek dat hij ook wil happen naar mij. Kan er iemand mij misschien helpen?
Want ik wil echt wel dat hij zowel hierbinnen als buiten een lieve hond is en dat ik hem nog lang kan houden.

Pootje van Trayko
Trayko
rotty pup
rotty pup

aantal honden: 1
naam hond(en): Trayko

Re: Agressief gedrag vertonen bij het wandelen

Berichtdoor Kelbie op 05 maart 2010, 18:41

Kelbie deed dit vroeger ook, toen ze op de hondenschool steeds uithaalde naar andere honden. Telkens ik haar 'probeerde' te corrigeren, richtte ze haar agressie op mij - dwz ze beet in de lijn of in mijn mouw (dit heeft ze 3 keer gedaan). Tranen heb ik gelaten toen, want Kelbie was en is soms nog, geen makkelijke (je moet al mijn topics over mijn juffrouwtje maar eens lezen).
Maar toen had ik de oplossing (het is wel niet makkelijk hanteerbaar als je met een trekkende rottweiler in uw handen zit): Een waterpistool !! Gewoon een waterpistooltje of plantenspuit met water en een beetje citroensap of azijn erbij. En op de juiste moment spuiten natuurlijk ;) . Ik had toen wel het geluk (voor Kelbie was dit natuurlijk iets minder), dat een van de eerste keren ik dit deed, ze het water (met beetje azijn) recht in de ogen kreeg natuurlijk. Het was direct gedaan met uithalen naar mij - maar tot op vandaag heb ik het uithalen naar andere dingen/mensen/dieren/fietsen er nog steeds niet uitgekregen (haar adrenaline gaat te hoog om er vat op te krijgen). Maar de plantenspuit is tot op vandaag (alleen maar met water nu) nog steeds effectief - al gebruik ik hem nu nog alleen in huis. Ik moet maar naar de spuit grijpen, en ze stopt direct met wat ze niet mag doen.
Ook een blik of plastiek fles met steentjes is werkte bij al mijn honden. Probeer de fles of blik zo te gooien met zachte hand - dus niet vollen bak en zelfs ernaast gooien is beter - zolang ze maar verschieten. Maar ze mogen wel niet zien dat dit van u komt, je moet dit verstoppen en zorgen dat je smijt als ze je niet zien - dit kun je best eerst in huis proberen, totdat ze uiteindelijk al wegvluchten of verstijven als ze het gerammel nog maar horen. Dan pas kun je hem eventueel buiten tijdens de wandeling ook gebruiken.

Maar let wel: deze 2 methoden moeten qua timing van gebruik de eerste keren wel perfect zijn

Veel succes
Afbeelding
Kelbie
verslaafde rott
verslaafde rott

aantal honden: 2
naam hond(en): Kelbie en Boy
ras: Rottweiler en een superhond

Keer terug naar Gedrag en opvoeding